20 jun 2017

03/05/2017 Casa del Carrer Nou de la Rambla 14

"Edificio del siglo XVIII que poseía unos notables esgrafiados estilo Luis XVI que, desgraciadamente, la restauración de 1991 hizo desaparecer, sustituidos por unos círculos, lazos y guirnaldas que recuerdan vagamente la ornamentación del 1789. Se ha mantenido la estructura original de la fachada, con aberturas dispuestas de forma diferente en cada piso, todas ellas enmarcadas con piedra."

Ver: http://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=2670
Carrer Nou de la Rambla, 14 














Merci Xavier Simóna por sus sabios comentarios y fotos:
"Aquesta façana va ser intervinguda l'any 1992, tal com es van encarregar d'assenyalar a la façana. A aquella època la restauració es feia amb criteris molt diferents als actuals i sovint consistia, com en aquest cas, en la substitució directa del revestiment històric. D'aquesta manera es van perdre moltes façanes i en el seu lloc han quedat reproduccions que no respecten ni la tècnica, ni l'aspecte, ni la qualitat originals, perdent el seu valor documental. La substitució sovint s'encarregava a estucadors que empraven la tècnica moderna de l'esgrafiat en comptes de la tècnica tradicional (barroca o tècnica antiga). Com es pot veure a les fotografies que adjuntes, es va aplicar una capa fratasada de morter vermell (color ben estrany per un esgrafiat barroc) i a sobre es va aplicar una capa de morter blanc d'acabat lliscat, que es va retallar formant un dibuix. Aquesta tècnica correspon als esgrafiats de finals del segle XIX, no pas als tradicionals i per això la façana ha queda desfigurada i ha perdut els seus valors d'autenticitat. Adjunto unes fotos de l'any 1990 on es veu la façana que es va eliminar i que, com es pot veure, tenia unes condicions perfectes per haver estat recuperada i restaurada."

"Esta fachada fue intervenida en 1992, tal como se encargaron de señalar en la fachada. En aquella época la restauración se hacía con criterios muy diferentes a los actuales que a menudo consistían, como en este caso, en la sustitución directa del revestimiento histórico. De esta manera se perdieron muchas fachadas y en su lugar han quedado reproducciones que no respetan ni la técnica, ni el aspecto, ni la calidad originales, perdiendo su valor documental. La sustitución a menudo se encargaba a estucadores que empleaban la técnica moderna del esgrafiado en vez de la técnica tradicional (barroca o técnica antigua). Como se puede ver en las fotografías que adjuntas, se aplicó una capa de mortero rojo (color bien extraño para un esgrafiado barroco) y encima se aplicó una capa de mortero blanco de acabado enlucido, que se recortó formando un dibujo. Esta técnica corresponde a los esgrafiados de finales del siglo XIX, no a los tradicionales y por eso la fachada ha quedado desfigurada y ha perdido sus valores de autenticidad. Adjunto unas fotos del año 1990 donde se ve la fachada que se eliminó y que, como se puede ver, tenía unas condiciones perfectas para haber sido recuperada y restaurada. "



"Com es pot veure, a l'esgrafiat barroc hi ha una diferencia de textures, no dos gruixos diferents"
"Como se puede ver, el esgrafiado barroco hay una diferencia de texturas, no dos espesores diferentes"

No hay comentarios:

Publicar un comentario